EN

کارگاه آموزش سئو حرفه ای (از صفر تا صد) برگزار گردید

کارگاه آموزش سئو حرفه ای (از صفر تا صد)  در روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ توسط شتاب دهنده کوانتوم در سالن دکتر مصطفوی ساختمان مدیریت دانشگاه شیراز برگزار شد. مدرس کارگاه آقای ثقه الاسلامی بعد از معرفی خود و سوابق کاری شان به معرفی مفاهیم اولیه سئو، نحوه یافتن کلمات کلیدی موثر در فروش و کار با وب مستر و گوگل آنالتیک پرداخت.در زیر خلاصه ای از مطالب ارائه شده در کارگاه آمده است.

 

همانطور که می دانید در دنیای امروز تبلیغات نقش موثری در فروش محصولات دارد؛ اما تبلیغات به صورت فیزیکی و همچنین در فضای مجازی بسیار هزینه بر خواهد بود. از طرفی طبق آمار تنها ۲۰ درصد افراد به تبلیغات موجود در فضای مجازی توجه کرده و  ۸۰ درصد آنها به محتوای صفحات توجه می کنند. یکی از روش های جذاب در افزایش فروش با هزینه ای بسیار کم و بازگشت سرمایه بالا برای کسب و کارها به خصوص استارتاپ ها، یادگیری و بکارگیری تکنیکی به نام سئو است.

سئو چیست؟

سئو یا search engine optimization را مي‌توان مجموعه‌اي از روش‌ها براي تغيير استراتژيک وب سايت‌ها دانست. در حقیقت سئو به معنای فریب یا دستکاری موتورهای جستجو نیست، بلکه مجموعه روش هایی است که  برای کمک کردن به بهبود و دیده شدن وب سایت ها در موتورهای جستجو، ایجاد شده اند. به کارگیری این روش ها سبب نمایش وب سایت در رتبه بندی بهتری توسط موتور جست وجو، افزایش بازدید از سایت،‌ ایجاد برند و افزایش فروش محصولات خواهد شد. ” اگر سایتی استراتژی مناسبی برای بازاریابی محتوای خود داشته  و حتما دو سال از ثبت domain آن گذشته باشد با صرف ۱۰ میلیون تومان هزینه به بازگشت سرمایه ۳۰ میلیون تومان خواهد رسید.”

 

از آنجایی که ۹۸ درصد از جست و جوها در اینترنت توسط مردم از طریق موتور جست و جوی google   انجام می شود بنابراین کارگاه بر محوریت روش های سئو در گوگل پرداخته شد. سئو به دو دسته  درون صفحه ای (on page) و برون صفحه ای (off page) تقسیم  می شود. ” حدودا ۲۰۰ فاکتور در سئو وجود دارد که اگر بخواهیم از لحاظ اهمیت در نظر بگیریم ۱۵۰ عنوان آن از سئو on page و ۵۰ عنوان آن off page است.” کنترل مستقيم کدها و يا محتويات وب سايت اعم از متن، تصوير، پيوند و …  و به طور کلي هر چيزي که در سايت  بارگذاري مي‌شود ، در حیطه سئو درون صفحه ای بوده و روش بهينه سازی بیرون صفحه شامل تمام ارتقاهايي است که در خارج از وب صورت می پذیرد.

الگوریتم های گوگل هر یک دارای مقاصد مختلفی هستند ولی در مجموع هدف همگی آنها به صورت کلی انتخاب بهترین وب سایت ها جهت نمایش در صفحه نتایج جستجو برای کاربران است. الگوریتم های پنگوئن، پاندا و مرغ مگس خوار از جمله این الگوریتم ها محسوب می شوند.

انتخاب کلمات کلیدی در تولید محتوا در نمایش توسط موتورهای جست وجو تاثیر بسیار زیادی به همراه خواهد داشت از طرفی انتخاب این کلمات خود فرآیند مشکلی است که وجود ابزارهایی این کار را آسان کرده است. Google AdWords Keyword Planner ، Google Trends ، Google Suggestion ، Keyword Tool IO و SEOChat Suggestion Keyword Finder که  دراین کارگاه طی مثال هایی  انتخاب کلمات مناسب با استفاده از ابزارهای Google Trends و  Google AdWords Keyword بررسی شدند.

Google web master tools که به تازگی به کنسول جستجوی گوگل تغییر نام داده است، یک سرویس رایگان شرکت گوگل است که برای کمک به کسب و کارهای مختلف عرضه شده است. اطمینان از دسترسی گوگل به سایت، نگهداری از سایت با کمترین درصد خطا،  مانیتورینگ و رفع مشکلات امنیتی سایت، بررسی راه های ارتقای رتبه بندی نمایش توسط گوگل، بررسی کارا بودن سایت در ابزار های مختلف نمایشی(موبایل، تبلیت، دسکتاب) ، یافتن کلمات مناسب جهت نمایش بیشتر و افزایش ترافیک سایت و … همگی به  دلایل مهم یادگیری این ابزار اشاره می کنند که یادگیری آن را برای صاحبان کسب و کار، سئو کارها ، مدیران سایت و برنامه نویسان وب و موبایل ضروری می کند.  در بخش دوم کارگاه به صورت عملی بخش های مختلف این ابزار بررسی شدند.

Google analytic یک سرویس تحلیل آماری وب سایت ارائه شده توسط گوگل است که درحال حاضر بزرگترین سرویس برای تحلیل وب سایت ها روی اینترنت می باشد. بررسی این سرویس و نهایتا اتصال آن به Google web master  نیز در بخش  پایانی کارگاه مورد بررسی قرار گرفت.

 

 

نوشته شده توسط زهرا نطاق