EN
Uncategorized - September 15, 2018

کارگاه آموزشی بازاریابی دیجیتال

دوره کوانتوم آکادمی_نوکا

کارگاه دیجیتال مارکتینگ در ۲۲ شهریور ماه ۱۳۹۷ توسط سرکار خانم رفعت ماه برگزار گردید.

بازاریابی به همان اندازه که می تواند در افزایش فروش محصول نقش مهمی داشته باشد به همان اندازه هم اگر در زمان نامناسب و با ابزار نامناسب به کار گرفته شود می تواند باعث نابودی کسب و کار شود. به عبارتی، سریع ترین روش نابود کردن یک کالای ضعیف، تبلیغ آن است.

شکل زیر قیف بازاریابی را نشان می دهد. همانطور که مشاهده می شود این شکل چگونگی تبلیغ محصول و درگیر شدن افراد برای خرید محصول را نشان می دهد. همانطور که مشاهده می­کنید؛ اولین مرحله از این قیف تبلیغات است. با انجام تبلیغات، شما آگاهی لازم را در رابطه با محصول خود در افراد ایجاد می کنید. بعد از ایجاد آگاهی در رابطه با محصول خود در افراد، احساس کنجکاوی آنها برای آگاهی بیشتر از محصول برانگیخته می شود و شروع به جست­و­جو در مورد محصول شما و نمونه های مشابه آن می کنند. در مرحله بعد افراد به سایت شما بر­می­گردند و در صورت تایید، اقدام به خرید محصول می­کنند. مرحله ششم مربوط به افرادی است که با خرید محصول و استفاده از آن و برآورده شدن خواسته ها و معیارهای آنها در مورد محصول، به شما وفادار خواهند ماند و اقدام به معرفی محصول شما به دوستان و آشنایان خود می­کنند و یا در صورت نیاز مجدد اقدام به خرید‌ آن می کنند. در نهایت مرحله آخر مربوط به افرادی است که به مرحله بالایی از وفاداری می رسند. توجه کنید که ایجاد وفاداری در مشتری به نوع برداشت او از محصول شما باز می گردد. بسیاری از افراد تنها به دلیل حس عمومی که از یک محصول وجود دارد از آن حمایت می کنند. برای مثال از آنجایی که باور عمومی نسبت به کیفیت برند اپل مثبت است، اکثر افراد به این دلیل از این برند حمایت می­کنند. بنابراین ایجاد باور مثبت در افراد نسبت به محصولتان می تواند نقش مثبتی در افزایش فروش شما داشته باشد.

شکل زیر نیز قیف بازاریابی دیجیتال را نشان می دهد. این قیف همانند قیف بازاریابی است. ابتدا افراد از طرق مختلف به سایت شما وارد می شوند، سپس به عنوان بازدید کننده شروع به انجام فعالیت هایی مانند مشاهده محصولات و خواندن مطالب سایت می­کنند و در صورت تایید اقدام به خرید و استفاده از محصولات می­کنند؛ در حقیقت در این مرحله از بازدید کننده به مشتری تبدیل می شوند. در مرحله آخر شما باید با ارائه پیشنهادات جذاب، مشتری خود را حفظ کرده و به عبارتی او را نسبت به محصول خود وفادار کنید.

افراد بازدید کننده در مرحله نخست می توانند به طرق مختلفی از جمله جست­وجوی آدرس سایت شما به صورت مستقیم، تبلیغات بنری، ایمیل مارکتینگ و … به صورت غیر مستقیم وارد سایت شما شوند. سوالی که مطرح است این است که چه چیزی  می­تواند افراد را ترغیب کند که به سایت شما وارد شوند؟

 پاسخ این سوال در محتوای برند شما نهفته است. شما باید مشخصه ای از کسب و کارتان که آن را از بقیه کسب و کارها متمایز می کند را در تبلیغات خود بگنجانید. برای مثال علی بابا در تبلیغات خود از شعار “علی بابا پشتیبان ۲۴ ساعته” استفاده می کند. این شعار به طور خودکار ارزش ها و وجه تمایز علی بابا را نسبت به رقبای خود روشن کرده و افراد را به دلیل پشتیبانی ۲۴ ساعته ترغیب به استفاده از خدمات این شرکت می کند.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ:

با توجه به نوع مشتری و استراتژی بازاریابی خود می توانید از روش های مختلف بازاریابی دیجیتال استفاده کنید. از جمله این روش ها social media marketing ، pay-per-clik(PPC)،inbound marjeting ، SEO، PR marketin، Email marketing، Affiliate marketing و  content marketing می­باشد.

بازاریابی ایمیلی(Email marketing) :

یکی از انواع بازاریابی است که گاه به عنوان ابزاری برای بازاریابی مستقیم و گاه برای بازاریابی انبوه مورد استفاده قرار می گیرد. شاید بتوان این روش را موثرترین روش در بازاریابی دیجیتال معرفی کرد. نرخ نفوذ این روش در جهان ۳٪ و بازخورد آن در حدود ۵/۱ % است. در ایران نیز نرخ نفوذ ایمیل در ۲ سال پیش بیش از۲۰ درصد و نرخ بازخورد آن در حدود ۱۰ درصد بوده است. هم اکنون نرخ نفوذ و بازخورد به ترتیب ۹ و ۳ درصد است. هر ایمیل در بازاریابی دیجیتال از سه بخش فرستنده، موضوع و محتوا تشکیل شده است. موضوع ایمیل باید به گونه ای باشد که مخاطب را جذب کند. به عنوان مثال می توان پیشنهاد و ارزش ویژه ای را برای مخاطب مطرح کرد. محتوای ایمیل نیز می تواند شامل برند لوگو، پییشنهاد های برند، دعوت به اقدام ها،‌ اطلاعات شرکت (آدرس و تلفن)، لینک قطع اشتراک و لینک مشاهده نسخه وب بوده و برای جذب مخاطب می توان از طرح پیشنهاد های جذاب و نوشتار غیر رسمی استفاده کرد. از جمله KPI هایی که برای ارزیابی بازاریابی ایمیلی استفاده می شود نرخ باز شدن ایمیل، نرخ کلیک شدن ایمیل،‌ نرخ قطع شدن ایمیل و نرخ شکایت های اسپم هستند.email chimp، constant contact ، AWeber، Infusion soft ، Exact Target ، emma، vertical response و mailerپلت فرم های بازاریابی ایمیلی  هستند که می توان از آنها استفاده کرد.

شکل زیر قیف بازاریابی ایمیلی را نشان می دهد.

حال این سوال مطرح می­شود که افراد چگونه حاضر می شوند ایمیل خود را در اختیار شما قرار دهند؟! افراد تنها در صورتی ایمیل خود را دراختیار شما قرار می دهند که بنا بر نیازی بخواهند از محصولات شما استفاده کنند و تنها راه استفاده از آن محصول وارد کردن ایمیلشان باشد. البته شما می توانید به ایمیل افراد با همکاری با شرکت دیگری دسترسی یابید به این ترتیب که شرکت مذکور در بازاریابی ایمیلی خود با ارائه پیشنهاد های جذاب افراد را به سایت شما هدایت کند. در بازاریابی ایمیلی برای جذب افراد و تشویق آنها به وارد کردن ایمیلشان می توان تست AB را انجام داد. به این ترتیب که معمولا تصاویر و متن های مختلف را برای تبلیغ استفاده کرده و بررسی می­کنند کدام متن و تصویر بیشترین تاثیر را در جذب افراد داشته است.

تبلیغات بنری

یکی دیگر از روش های بازاریابی دیجیتال استفاده از بنرهای تبلیغاتی است. تبلیغات بنری به دو صورت تبلیغات بنری ثابت مدت دار و تبلیغات بنری پرداخت به ازای کلیک تقسیم می شوند. روش تبلیغات بنری ثابت معمولا روش پرهزینه ای می باشد و برای استارتاپ ها گزینه مناسبی نیست. روش دوم به دلیل اینکه شما تنها به ازای کلیک افراد به لینک تبلیغاتی تان هزینه ای را پرداخت می کنید،‌ روشی کم هزینه بوده و بسیار مناسب برای استارتاپ ها است. از جمله مزایای دیگر این روش را می توان به آگاهی از برند، توزیع گسترده و امکان هدفمندی اشاره کرد.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی

یکی دیگر از روش های بازاریابی دیجیتال استفاده از شبکه های اجتماعی با توجه به نوع کسب و کار و مشتریان است. با توجه به اینکه  نرخ نفوذ شبکه های telegram، instagram و  linkedin به ترتیب ۵۵%، ۲۳% و  ۴% می باشد؛ بنابراین استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند گزینه ای مناسب برای بازاریابی باشد. بازاریابی در تلگرام می تواند به ارسال تبلیغات شما به صورت انبوه به کانال ها و گروه های مختلف و متناسب با نوع کسب و کارتان صورت پذیرد. بازاریابی در اینستاگرام نیز می تواند به طرق زیر صورت پذیرد:

۱٫توسعه، تبلیغ و ارتباط از طریق صفحه کسب و کار

۲٫درج تبلیغ در سایر صفحات پرکاربر

۳٫استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ

۴٫استفاده از پلتفرم های اینفلوئنسر مارکتینگ

بازاریابی از طریق روابط عمومی دیجیتال:

  1. انتشار رپورتاژهای خبری در وب سایت ها وخبرگزاری ها
  2. برگزاری کنفرانس های خبری
  3. انتشار گزارش های سازمانی در رسانه های جمعی
  4. برگزاری رویدادها
  5. شرکت در نمایشگاه ها و همایش ها
  6. اسپانسری از رویدادهای مرتبط با مشتریان
  7. استفاده از رسانه های مرتبط با گروه های مرجع

بازاریابی از محتوا

بازاریابی محتوا را می توان قلمرو پادشاهی هر کسب و کار معرفی کرد. متناسب با نوع کسب و کار، مشتریانتان و نوع بازخوردی که از آنها دریافت می­کنید این بازاریابی می تواند به صورت محتوای متنی، تصویری،‌ گرافیکی، ویدئویی، موشن یا گرافیک و صوتی پادکست یا رادیوی اینترنتی باشد. امروزه به دلیل افزایش سرعت اینترنت تمایل افراد به دیدن کلیپ های ویدئویی افزایش یافته است، به گونه ای که ۸۰ درصد افراد تمایل به تماشای ویدئو دارند تا اینکه مطالب سایتی را مطالعه کنند.

باید توجه کرد که تمام مشتری ها ارزش برابر ندارند و گاه باید برای حفظ و نگهداری مشتریان با نرخ بازگشت سرمایه بالاتر خدمات ویژه و متمایزتری ارائه داد.